Lisia Polana
Dołączyli: 1 uczestników
0 PLN
16 kwiecień 13:00
Dołącz
Lisia Polana
Dołączyli: 1 uczestników
0 PLN
07 kwiecień 14:00
Dołącz
Jak uderzać driverem 280 metrów

Jak uderzać driverem 280 metrów ?


Dalekie i proste uderzenia driverem są  marzeniem każdego golfisty. Mało kto z graczy amatorów (szczególnie z wyższymi handicapami) zdaje sobie sprawę, że dalekie uderzenia driverem nie decydują o dobrym wyniku.
Wystarczy spojrzeć na ostatni turniej Masters 2015.
Zwycięzca, rewelacyjny w 2015 roku Jordan Spieth jest zaledwie 63 w rankingu „driving distance”, natomiast trzej liderzy tego rankingu czyli Dustin Johnson, Bubba Watson i Adam Scott zajęli odpowiednio  6, 38 i 38 (ex-equo) miejsca.
Robert Garrigus numer 1 w „driving distance” w 2009 roku, zajmował w tymże roku 322 pozycję w światowym rankingu. Tak więc z pewnością odległość uderzeń driverem nie jest czynnikiem decydującym o dobrej grze i niskim wyniku.

Tym niemniej driver na poziomie 250 metrów daje w golfie amatorskim dużą przewagę, a uderzenia na poziomie 280 metrów (trafiające w okolicę fairwaya) zapewniają zwycięstwa w turniejach amatorów, pod warunkiem dobrych uderzeń na green (approach) i puttingu na przyzwoitym poziomie.
Co więc należy robić aby „wydłużyć” swój driver ?
Na początek spójrzmy na fakty.

Trzeci na liście najdalej uderzających zawodników PGA Tour czyli Adam Scott ma 180 cm wzrostu, piąty Jason Day tak samo, trzeci w 2014 roku Rory McIlroy ma 175 cm wzrostu i 73 kg wagi, a wspomniany powyżej Robert Garrigus 176 cm wzrostu. Ricky Fowler ma 175 cm wzrostu, waży 68 kg a uderza driverem 300 yardów (ok. 280 metrów).
Widać więc wyraźnie, że dalekie uderzenia driverem nie zależą najbardziej od warunków fizycznych.

Z punktu widzenia fizyki elementem który decyduje o odległości lotu piłki jest prędkość główki kija.
Są oczywiście inne elementy jak punkt kontaktu z piłką, droga po której porusza się główka kija, kąt wznoszenia piłki lecz prędkość główki kija jest czynnikiem decydującym.
Osiąga ona u najlepszych zawodowców z PGA Tour 120-125 mil na godzinę, u najlepszych zawodników „longest drive” 140-145 mil na godzinę i około 95-100 mil na godzinę u amatorów.
W jaki sposób można zwiększyć prędkość główki kija bez względu na swoje warunki fizyczne i wiek  czyli polepszając swoją technikę uderzeń driverem ?

Są 2 elementy które mają decydujący wpływ na prędkość główki kija i które każdy amator może ćwiczyć, wydłużając swoją odległość lotu piłki o 15-20 metrów.
Elementy te to:
1. Lag
2. Tzw. podwójny X Factor

Istnieją jeszcze inne elementy przyspieszające główkę kija (np. obrót przedramion, czy wyprost prawej ręki), ale ich znaczenie jest mniejsze niż lagu i podwójnego X Factora, które omówię poniżej.

Na czym one polegają ?

Lag

Pojęcie „lag” jest to kąt pomiędzy lewą ręką (u praworęcznych) a shaftem kija w trakcie forward swingu.


Spójrzmy na poniższe zdjęcie.

 

jak-uderzac-driverem-280-metrow / 214.png.jpg

 

Pokazana na nim jest pozycja szczytu backswingu , gdzie kąt pomiędzy lewą ręką a shaftem kija wynosi  wynosi około 90 stopni.


Spójrzmy teraz na dwa kolejne zdjęcia.

 

jak-uderzac-driverem-280-metrow / 235.png.jpg

 

Przedstawiają one fazę tzw. transition czyli początku forward swingu.
Jak widać kąt pomiędzy lewą ręką a shaftem kija stał się bardziej ostry, z 90 stopni  zmalał do 80-70 stopni.
To jest właśnie „lag” który powstaje wskutek prawidłowej techniki bocznego przesunięcia bioder w fazie transition.
Ruch bioder w lewo rozpoczyna się u najlepszych graczy jeszcze zanim zakończy się pełny backswing.


Porównajmy te dwa zdjęcia.

 

jak-uderzac-driverem-280-metrow / 238.png.jpg

 

Czerwona linia znajduje się w tym samym miejscu. Jak widać na lewym zdjęciu gracz nie osiąga jeszcze maksymalnego zamachu (pozycja kija) i biodra znajdują się na czerwonej linii. Na zdjęciu z prawej zamach się zwiększa ( patrz pozycja shaftu kija), a lewe kolano i biodra już się przesunęły w lewo, minimalnie za tę czerwona linię.  To właśnie powoduje zwiększenie „lagu” co  widać na poniższym zdjęciu w ostatnim momencie fazy „transition”.

 

jak-uderzac-driverem-280-metrow / 241.png.jpg

 

Tutaj kąt pomiędzy lewą ręką a shaftem kija wynosi cały czas mniej niż 90 stopni, co ilustrują czerwone linie.
Zwiększenie „lagu” czyli wyostrzenie kąta pomiędzy lewą ręką a shaftem kija w forward swingu jest efektem prawidłowej techniki. Polega ona na doskonałej sekwencji bocznego (lateralnego) przesunięcia bioder w początkowej fazie forward swingu czyli w „transition” oraz ich skrętu.

Jest to pierwszy z dwóch elementów, które pozwalają zwiększyć prędkość główki drivera, a tym samym wydłużyć lot piłki.

 

Podwójny X Factor


 

Koncepcja X Factor została wprowadzone do golfa przez Jima McLeana.
Pojęcie X Factor dotyczy różnicy w kątach skrętu linii bioder i linii barków w backswingu.
Wg Mc Leana im ta różnica jest większa (w odpowiednich proporcjach) tym odległość uderzenia będzie większa.
Przykładowo w szczycie backswingu kąt skrętu linii bioder wynosi u Dustina Johnsona (najdalej uderzającego gracza PGA Tour) 43 stopnie, a kąt skrętu linii barków  144 stopnie, różnica wynosi więc 101 stopni !
Modelowo u amatorów różnica ta powinna wynosić 45 stopni tj. barki skręcone o 90 stopni, a biodra o 45 stopni.
Średnia skrętu w PGA Tour to linia barków skręcona o 130 stopni, a linia bioder o 49 stopni, a więc różnica wynosi ok. 80 stopni.
Koncepcja X Factor była wielokrotnie krytykowana, co w większości przypadków wynikało z jej niezrozumienia.
Zanim wyjaśnię przyczynę tych nieporozumień chciałbym wprowadzić pojęcie ”podwójnego X Factor”.

Otóż różnica w skręcie linii bioder i barków występuje nie tylko w szczycie backswingu ale również w impakcie i kieruje się tym samym prawem - im jest większa tym lepiej.
U wspomnianego Dustina Johnsona kąt linii barków w momencie kontaktu z piłką główki drivera wynosi -12 stopni, a więc barki są „zamknięte” w stosunku do linii celu, a kąt linii bioder wynosi 59 stopni, a więc biodra są bardzo otwarte w stosunku do linii celu. Różnica wynosi aż 71 stopni, co jest wynikiem imponującym dostępnym tylko dla osób o nadzwyczajnej elastyczności. Średnia w PGA Tour to kąt linii barków -1 stopień, a kąt linii bioder 36 stopni, różnica wynosi więc 37 stopni
Tak więc w istocie jest podwójny X Factor – jeden w szczycie backswingu i drugi w momencie impaktu.

 

Wspomniałem o krytyce koncepcji X Factor.
Krytyka ta wynikała z niezrozumienia podstawowego warunku, który musi być spełniony aby X Factor zadziałał.
Osoby nierozumiejące i krytykujące tę koncepcję mylnie sądziły że wystarczy różnica w skręcie barków i bioder aby X Factor zadziałał, co jest nieprawdą.
Otóż warunkiem, który musi być spełniony aby zadziałał podwójny X Factor jest stały kąt nachylenia kręgosłupa do przodu.

 

jak-uderzac-driverem-280-metrow / 248.png.jpg jak-uderzac-driverem-280-metrow / 249.png.jpg jak-uderzac-driverem-280-metrow / 250.png.jpg

 

Jak widać na powyższych 3 zdjęciach kąt nachylenia kręgosłupa do przodu jest praktycznie taki sam w setupie, w szczycie backswingu i w impakcie. Gdy ten warunek jest spełniony podwójny X Factor doskonale działa zwiększając prędkość główki kija i wydłużając lot piłki.


Na poniższym zdjęciu widać bardzo dobrze X Factor w momencie kontaktu z piłką.

 

jak-uderzac-driverem-280-metrow / 252.png.jpg

 

Biodra gracza są bardzo skręcone do przodu, a linia barków jest cały czas równolegle do linii celu.

Praca nad „podwójnym X Factorem” pozwala znacznie wydłużyć lot piłki w uderzeniach każdym kijem, a driverem
w szczególności. Dodatkowo, X Factor w momencie kontaktu z piłką zapewnia prosty jej lot.

 

*   *   *

Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule pomogą Wam zrozumieć drogę prowadzącą do dalekich i prostych uderzeń driverem. Na Golfowych Obozach Sportowych prowadzonych przez Target54, ich uczestnicy ćwiczą oba elementy zapewniające dalekie uderzenia driverem.
Zapraszam do uczestnictwa w naszych obozach w Polsce, w Hiszpanii i w Tajlandii.

 

Krzysztof Czupryna
PGA Asia

Wspierają nas